måndag 8 mars 2010

Vi är bästa alternativet för Kvinnor.

Eva-Britt Svensson (V) får Roks kvinnopris
2010-03-08 10:10




Idag på den internationella kvinnodagens 100-årsdag tillkännages att Vänsterpartiets EU-parlamentariker Eva-Britt Svensson tilldelas Roks (Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige) pris "Årets Kvinnogärning". Priset delas enligt traditionen ut varje år till "någon som genom en anmärkningsvärd och signifikant gärning har bidragit till att synliggöra och påverka den verklighet som mäns våld mot kvinnor utgör."

Bakom beslutet står Roks runt 100 kvinno- och tjejjourer och motiveringen lyder: Eva-Britt har arbetat inom politiken under en stor del av sitt liv och sitter sedan 2004 i EU-parlamentet, där hon numera som första svenska är ordförande i utskottet för kvinnors rättigheter och jämställdhet. Hennes arbete präglas av ett starkt rättspatos och en glöd och hon har gjort sig känd som en kunnig och stridbar politiker för kvinnors rättigheter, både på lokal och internationell nivå. Jourerna runt om i landet har använt sig av Eva-Britt som föreläsare och hennes insats har alltid varit helgjuten. I parlamentet drev hon förra året igenom en historisk resolution, som kommer att få stora konsekvenser för framtidens viktiga arbete mot mäns våld mot kvinnor inom EU. Roks hyser stark förhoppning om att Eva-Britt Svensson - genom sitt starkt personliga engagemang - fortsätter att lyfta frågan på den EU-politiska arenan.

Eva-Britt Svenssons egen kommentar när hon möttes av nyheten:

"Det känns oerhört glädjande att jag fått priset Årets kvinnogärning. Det betyder väldigt mycket för mig, både personligen och i mitt arbete. Jag hoppas att jag som ordförande i EU-parlamentets jämställdhetsutskott kan återgälda något av den kvinnosolidaritet som Roks visar mig idag. Jag vill också tacka för er organisations hängivna arbete för utsatta kvinnor, och för ert arbete med analys och kunskap om kvinnors villkor."

Priset kommer att delas ut under en ceremoni i EU-parlamentet den 16 mars av Roks ordförande Angela Beausang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar